top of page
  • nelevandecappelle

Maak zelf notenmelk

De herfst is in het land. We kunnen weer genieten van knisperende bladeren, warme kleuren, gezellige regenbuien en... nootjes rapen!

Ik heb geluk want ik heb hazelnoten gekregen van uit mijn ouders hun tuin. Bio en lekker gezond! Want, hazelnoten zijn rijk aan omega-9-vetzuren. Deze vetzuren werken ontstekingsremmend, zijn goed ter preventie van hart en vaatziekten en werken cholesterol verlagend. What's not to like! Bovendien kan je er lekkere melk mee maken. Goedkoper dan in de supermarkt.


Zo ga je te werk voor twee grote tassen hazelnoten melk


Ik heb de nootjes eerst kort geroosterd in de oven.

Doe 600 ml water in een blender samen met twee eetlepels hazelnoten en 1 medjooldadel. (Wil je er suiker bij of agavesiroop? Dat kan ook. It's up to you.)

Blend glad en voila! Hazelnotenmelk.

Zo simpel is het echt en je hebt centjes uitgespaard.

Bewaar de melk in de koelkast. Je kan de melk nog eens door een neteldoek gieten als je gladde melk wilt maar daar heb ik niet voor gekozen omdat je er dan de gezonde vezeltjes uitfiltert.

Zoals je ziet maak ik kleine hoeveelheden omdat ik niet hou van weggooien of verspillen. Wil ik twee tassen drinken dan maak ik exact die hoeveelheid en zoals je ziet is er vlug wat bijgemaakt.


Bij een herfstige regendag hoort natuurlijk warme chocolademelk!


Warm de hazelnotenmelk op en roer er een schepje cacaopoeder of een stukje pure chocolade doorheen. Doe er een snuifje kaneel bij als je daar van houdt.


Doe je schoenen uit, smijt je in de zetel, trek een dekentje over je heen, geniet van het getik van de regen en je chocolade-noten-melk!







27 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page