top of page
  • nelevandecappelle

Alcoholvrij Hopbier met fruitige schuimlaag


Ik ben nu al meer dan een jaar volledig gestopt met alcohol te drinken met de reden dat het voor mijn niet meer gezond aan voelde. Ik zag er ook geen enkel voordeel in en liet het dan ook voorgoed achter mij. Het inspireerde me om op zoek te gaan naar andere gezondere alternatieven, iets dat een tikkeltje meer heeft dan de gewone frisdranken. Met kruiden heb je heel veel mogelijkheden. Zo bedacht ik dit alcoholvrij drankje met Hop. Ik was benieuwd hoe het kwam dat een pint bier een schuimlaag heeft. Ik kwam erachter dat het een chemisch proces is waar de Hop, het koolzuurgas en eiwitten een rol in spelen.

Door dit proces na te bootsen: Hop, spuitwater voor koolzuurgas en aquafaba als eiwit, kreeg ik op mijn alcoholvrij biertje ook een echte schuimkraag, maar dan wel eentje met bessensmaak.


Nodig


Afgekoelde infusie (aftreksel door opgieten van kokend water) van Hop (Ik doe1 belletje per grote theetas)

1/2 citroen per glas

Spuitwater, uit de koelkast

1 eetlepel agavesiroop per glas

Sap van 1 blik kikkererwten

1 eetlepel bloemsuiker

100 g blauwe bessen (diepgevroren)

1 lange dessertlepel

Keukenmachine


Zo doe je het


Klop het sap van de kikkererwten op tot stevig schuim samen met de bloemsuiker.

Mix er met keukenmachine kort de bessen door. Zo bekom je een stevig paars schuim.

Bereid nu de glazen voor.

Doe in 1 glas een eetlepel agavesiroop, sap van een halve citroen en vul aan met de hopinfusie tot de helft van het glas. Even mengen. Vul nu het glas aan met spuitwater tot bijna aan de rand.

Schep er enkele lepels bosbessenschuim op.

Nu komt het belangrijkste. Houdt het glas boven de spoelbak en steek een lange dessertlepel in het glas. Nu vormt zich de echte schuimlaag die je ook krijgt als je een pintje bier tapt. Wacht even tot het zich stabiliseert en je alcoholvrij biertje is klaar.

Schol!



99 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page